On the other side of the wall

Just det. Jag skrev ju att jag kanske skulle lägga ut min u-landskunskapsläxa här, och tänkte att jag nu ska posta den. Personligen tycker jag inte alls att den blev särskilt bra eftersom jag råkade tappa den röda tråden där på vägen, men ah.. Ni får i alla fall en liten uppfattning om hur livet här är!

Utanför murarna på Svenska skolan
Idag var första dagen vi fick gå utanför murarna på egen hand. Först var vi såklart tvungna att skriva ut oss och dessutom var vi tvungna att ta med oss ID-kort, eftersom man vid behov ska kunna identifiera sig här.

När vi gått ut ur grinden svängde vi höger och gick längst med den gropiga sandvägen. Vi hälsade på majstanten som sitter i hörnet vid slutet av vägen, där man antingen kan välja att gå till vänster och komma till Junction eller till höger. Vägen till Junction har vi redan gått en gång förut tillsammans med boardingen.
   Denna gång svängde vi åt höger, en väg vi aldrig tidigare vandrat.

Att gå här på vägen vid skolan är så annorlunda från hur det är att gå på en väg i Stockholm. För det första finns det knappt någon trottoar. Det som finns är en liten snutt asfalt på ena sidan vägen som är upphöjd från vägen, men som innehåller otaliga gropar och hål, samt en stig i den röda sanden på andra sidan vägen där man också kan gå. Här gäller det att kolla vart man sätter fötterna samtidigt som man måste ha en bra uppsikt över trafiken. De allra flesta bilförare tar ingen som helst hänsyn till de gående, och om man råkar vara i vägen är det mycket troligt att föraren fortsätter köra oavsett om risken för att köra på den gående är mycket stor.
   Vi som än så länge är turister har inte alls särskilt bra koll, vi har stor respekt för trafiken och vågar knappt ta risker. Som kenyan är man van med trafiken och vet när man kan korsa vägen utan att bli påkörd.

Under promenaden försökte jag mig på det här med att säga ”hej”, eller ”jambo” som man säger här, till de jag mötte. Jag fick för det mesta ett glatt ”jambo” tillbaka.
   Det är häpnadsväckande hur trevliga kenyanerna är, inte alls lika dryga som vi svenskar.

(skrivet 28/8 - 09)


Kommentarer
Postat av: Petter

mmmm, afrikaner :D <3



Och grattis på födelsedagen! Försökte smsa men antingen kostar det för mycket eller så kan inte Comviq leverera till Kenya... Grattis ändå :)

2009-09-03 @ 21:25:11
Postat av: Pillan

Meeeeen åhhh Grattis i efterskott, hoppas att du hade en fantastisk födeslsedag även om jag kan tänka mig att den var ett snäpp annorlunda : ) Sköt om dig. kram

2009-09-04 @ 21:35:09
Postat av: Anonym

haha, jag har kenyanskt nummer!



Haha, tackar så mkt! :D det var en bra dag, om något annorlunda.. haha, blev firad med fruktkaka och sång så det var naajs! :D

2009-09-07 @ 16:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0